خبر تصدر ترند جوجل : جدل بين المصريين بعد اعتداء الأهالي على سائق متهور على طريق السويس

برس بي - اخبار محلية

أثار حادث اعتداء مواطنين مصريين على سائق سيارة، كان يقود سيارته مخموراً على طريق السويس، جدلاً بين المصريين على مواقع التواصل، وكان بحوزة السائق العديد من المواد المخدرة بغرض التعاطي، كما جاء في بيان للداخلية المصرية نشرته على حسابها في "إنستغرام"، وجاء اعتداء المواطنين الغاضبين عليه، بعدما تسبب في تعطيل حركة المرور وإحداث فوضى على الطريق.

وحصل الاعتداء رغم وجود عربات الشرطة، بحسب الفيديوهات التي انتشرت بين المغردين، وهو ما تسبب في حالة الجدل، والانقسام بين مؤيد ومعارض. وكتب أحمد "عربية بالشكل دا علي طريق السويس، أكثر من نص ساعه لحد ما المواطنين هما اللي وقفوه بنفسهم، وبعدين قبضو عليه بنفسهم، وبعدين يكلمونا عن المرور".

وعلقت إنجي عبود "طيب يا جماعة أنا متغاظة جدا من فيديو شاب طريق السويس، والحمد لله إنه اتقبض عليه وياخد جزاءه، بس أنا ضد ضرب وسحل الناس ليه، إحنا شعب زي بعض، والقانون الفاصل بينا". 

وشاركها بهاء "تحت أي ظروف، ماينفعش نشجع إن الناس تنزل تاخد حقها بإيدها، وينزلوا ضرب في بعض في الشارع. كده نبقى همج!، في شرطة وفي قانون، لو الشرطة مش قادرة تفرض القانون، يبقى للأسف هي بتساهم في الفوضى، فيديو حادثة طريق السويس مثال واضح".

واتفق معهم هيثم "الواد بتاع طريق السويس نموذج للرعاع، وسواق النقل اللي خبطه نموذج تاني، وأي مواطن اتلم عليه وضربه نموذج تالت، وأي حد هنا أو هناك يستحسن ويستمتع بحالة الفوضى الجماعية، للناس اللي اتونست ببعضها واتلموا عليه، وأجروا فيه هو نموذج رابع، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته".

 

بينما أشاد حسن "لحظة القبض على متهور، كان يرقص بالعربية والباب مفتوح على طريق السويس، رجاله والله". 

وشكر حامد بركات سائق التريلا: "مطاردة على طريق السويس، لسائق غير طبيعي والشرطة تلاحقه، بتاع التريلا معلم الصراحة، لطشه لطشة بسيطة جدا، كسر له الكورنر اليمين". 

ووثقت سمر تعامل الأهالي مع السائق "ده سواق مجنون متهور كان يرقص بالعربية والباب مفتوح، على طريق السويس ومستهتر بأرواح الناس، أحلى حاجه إن في الفيديو كان وراه بوكس شرطة وسابه ومشي عادي، وساب بتاع النقل يخبطه عادي برضه، وفي الآخر اللي وقفه أشخاص عاديين قبل ما يسبب كوارث". 

 قد يهمك ايضا :

 

وزير الصحة يبحث التعاون مع مؤسسة بهية في مجال مكافحة سرطان الثدي وخدمات التوعية المجتمعية

أضبط تردد قناة UEFA TV الناقلة لدوري الأمم الاوروبية 2022 عبر الأقمار الصناعية بجودة عالية

نشر " اصاله علي "

الاكثر مشاهدة في اخبار محلية


اخر الاخبار
( برس بي )قارئ إخباري مستقل لا يتحمل أي مسؤولية قانونية عن المواد المنشورة فيه لانها لا تعبر عن رأي الموقع.
كافة الحقوق محفوظة لـ ( برس بي ) © 2022-2017.